Ulykker på dykkerbåter er ikke veldig vanlig i Thailand, men de skjer dessverre fra tid til annen, og nesten hver gang en ulykke forekommer blir det en stor sak om at det ikke er god nok håndheving av lovene i Thailand. Det stemmer på en prikk. Alle som har tilbrakt noe tid i Thailand vet at håndheving av lover bortimot ikke er eksisterende, og det vil nok ikke bli en forandring på det i nærmeste fremtid heller. Istedenfor å forsøke å forandre noe som er så inngrodd at det nesten er uforanderlig må vi derfor se på andre løsninger
En mulig løsning begynner med deg som kunde. I de fleste vestlige land er det et lovverk og en kontrollmyndighet som er så god at det er høy standard på den sikkerheten man finner på båtene. Det betyr også at det er relativt kostbart å benytte seg av båt som transportmiddel. Hvor mye vil for eksempel en båttur på 50 kilometer koste i Norge? I Thailand vil den samme båtturen ofte koste under 200 Baht.
Det er lett for dykkeoperatører som setter sikkerheten i høysetet å bli frustrert av den innstillingen mange kunder har. For kunder kan bruke timevis på å sjekke opp alle dykkeoperatørene for å finne den rimeligste prisen – og ofte er det den eneste faktoren de vurderer. Faktum er at sikkerhetsutstyr koster penger enten man utstyrer båten med GPS, marineradio, brukbare livvester og redningsflåter eller annet som kommer alle til gode om ulykken først skulle være ute. Ofte koster faktisk slikt utstyr mer i Thailand enn i mange vestlige land. Når man da utstyrer sin dykkerbåt med nødvendig sikkerhetsutstyr så kommer ofte kommentarene fra kundene om at prisene er for høye. Spørsmålet man naturlig vil stille kunden da er «Dyrt i forhold til hva? Til prisene i ditt hjemland?». Det sier de som oftest nei til, de mener det er dyrt «fordi dette er Thailand». Et greit motsvar da blir hvilket utstyr som er installert for å ha god sikkerhet de gjerne ønsker bort for å gjøre det rimeligere. Skal man ta bort navigasjonssystemet? Marineradioene? Livvestene og flåtene? Det erfarne mannskapet? Det er på dette tidspunktet at kunden sier man er en idiot og går til neste dykkeoperatør. Så mye verd var sikkerheten…
Nå er det satt på spissen her selvfølgelig, men det er en anelse sannhet i dette. De fleste dykkeoperatørene har vært borti denne typen kunden så mange ganger at det hele bare blir en ny repetisjon. Denne artikkelen har ikke som formål å forsvare prisene dykkeoperatørene har satt for enhver pris, jeg bare prøver bare å få frem at man som regel får det man betaler for.
Dersom noen betaler 500 Baht for en båttur på seks og en halv time, bør de da bli overrasket om båten har langt flere mennesker enn den er sertifisert for og det mangler sikkerhetsutstyr? Hvorfor, dersom man er opptatt av sikkerhet, har man i det hele tatt kommet ombord i en båt som dette? For å si det som en kunde en gang sa: «Dersom du betaler flyktningepriser så får du en flyktningebåt».
En måte å få opp sikkerhetsstandarden på dykkerbåtene i Thailand er ved å angripe lommeboken til de dykkeoperatørene som ikke er opptatt av dette. Når du bestiller deg en dykketur så krev å få vite hvilket sikkerhetsutstyr båten har. Dersom svaret ikke er tilfredsstillende for deg så finn en annen dykkeoperatør.
Når du kommer ombord i en dykkerbåt, be om å få se hvilket sikkerhetsutstyr de har. Dersom det ikke er tilgjengelig noe sikkerhetsutstyr så forlat dykkerbåten og be om å få refundert pengene. Kontakt gjerne også turistmyndighetene i Thailand og gi beskjed om hva du har opplevet. De dykkeoperatørene som ikke er så opptatt av sikkerhet forstår det når lommeboken rammes. Det er mulig at det fortsatt vil ta tid før alt er som det bør være, men det går iallfall langt raskere enn om myndighetene skal gjøre det på egenhånd. Og det er noe du kan gjøre for å skape forandring!