Thai Airways haleHer er en liten rapport fra min siste tur mellom Oslo og Bangkok

Jeg har reist mange ganger med Thai Airways de siste årene etter de åpnet direkteruten fra Gardermoen. Og jeg skaffet meg tidlig et Royal Orchid Plus kort for å kunne tjene opp bonuspoeng eller miles som de kaller det. I begynnelsen fikk  man ikke poeng for de billigste billettene, men fra i fjor sommer fikk man opptjening for alle billetter. Men bare 25% for de rimeligste billettene gjerne i booking klasse V og W, skal man få 100% opptjening må man velge klasse Q eller høyere.

Har tidligere ofte valgt de billettene som var billigst, men i fjor tok jeg et valg om å satse på full opptjening på billettene. Jeg kjøper som oftest mine billetter fra den norske siden til Thai Airways, og da finner jeg mange ganger Q billetter til 7-800 kr mer og da får jeg full opptjening av miles. Tidligere i høst fikk jeg nok miles til å oppnå gullstatus, og første gang man oppnår det får man også en oppgradering til business class tur retur Bangkok. Denne oppgraderingen velger man selv når man vil ta, jeg valgte å ta min nå da det er høysesong og fulle fly. Skal ikke utbrodere dette noe nærmere her, anbefaler att du leser mer om dette på de norske nettsidene til Thai Airways, der finner man egentlig all informasjon om bonusprogrammet.

Turen OSL – BKK

Ombord på TG955 som er en Boeing 777 – 300 ER finnes det hele 42 seter på Royal Silk klassen(business). Ønsker du mest mulig rolige omgivelser anbefaler jeg vindusete A eller K, reiser man sammen to personer så velg sete i midten av kabinen. Men når det er sagt så er det en rolig og behagelig atmosfære uansett hvilket sete du velger på Royal Silk 

Ganske tidlig etter man kommer ombord får man valget om et glass juice eller champagne og som dere ser valgte jeg det siste alternativet.

Champagne selvsagt

Jeg valgte et A sete og satt dermed helt nærme vinduet, setet var meget komfortabelt og hadde rikelig med benplass.

God benplass

Setet kunne som sagt justeres alle veier og helt ned som en seng. Det var også mulighet for å sette på litt massasje i ryggen  I og med att flyet går på dagtid mot Bangkok så er det ikke så mye man for sovet uansett, jeg sov vel i ca 2 og en halv time etter middagen var inntatt og var godt fornøyd med søvn og liggekomfort.

sete kan justeres i alle retninger

Så er det over til mat og drikke. Der ble jeg ikke skuffet, middagen var bedre enn forventet. Starter er et par grillspyd med chicken satay og et velkjent ølmerke.

Forrett nr 1 chicken satay

Forretten var reker og salat og valgfritt brød.

Forrett nr 2 reker og salat

Hovedretten valgte jeg beef tenderloin og ble positivt overrasket, den var både mør og god!

Hovedrett Beef Tenderloin

Etterpå ble det tid for litt ost og vin.

Ost og rødvin

Avsluttet med kaffe, kake og litt mer rødvin  Og som den kakemonsen jeg er fikk den absolutt godkjentstempel av meg. Oppsummert så var dette den beste flymiddagen jeg har spist og jeg var mer enn mett etter siste servering.

Så ble det avslapping og soving med påfølgende film og senere litt musikklytting på entertainmentsystemet.

Tid for frokost og en liten forrett ble det der også.

Forrett frokost

Selve frokosten var litt midt på treet og varmretten det samme som jeg har spist på vanlig økonomiklasse tidligere. Men jeg var allikevel sulten og glemte i farten å ta bilde før jeg hugget inn på, så da ble det et etter bilde.

Frokost ferdig spist

 

Oppsummering

Som man ser er maten fint dandert med hvit duk og det hele, og jeg er godt fornøyd med det jeg fikk servert på turen. Før turen omtrent er i gang så kan du velge ut i fra en meny hva du vil ha servert til middag og frokost. Så det kan jo være et tips å studere den med det samme du kommer til rette på plassen din så du slipper å plutselig måtte ta noen kjappe beslutninger 

Underholdningsskjermen innholder det samme som på økonomiklasse, den er bare en del større og har to uttak for usb, det er også strømuttak for 220 Volts enheter ved selve setet. Det er også levert ut store hodetelefoner til hvert sete med grei lyd i. Disse har en 3-punkts kontakt. Jeg hadde med mine egne støyreduserende Bose QC 15, de har en overgang til flykontakter med 2 pins og de kunne også brukes ombord på Royal Silk klassen. Anbefaler forøvrig alle som reiser en del med fly å anskaffe seg Bose QC 15 eller de nyeste Bose QC 25. Disse hodetelefonene med støydemping er meget behagelig å ha på seg selv om reisen er 10-12 timer.

Hadde med dette en meget behagelig flytur til Bangkok og mye stillere og roligere enn hva jeg er vant i fra økonomiklasse. Jeg vil sikkert også få en like bra tur tilbake til Oslo når den tid kommer, selv om det er «feil vei» egentlig.

Har du selv noen erfaringer med å fly på Royal Silk klassen med Thai Airways? Legg gjerne igjen noen ord i kommentarfeltet under her.